Friday, 24 August 2012

(Prawie) wszystko o aparacie ortodontycznym


Hej kochani, dzisiaj wracam z troche niecodziennym postem, wiec jesli kogos nie interesuje lub ciekawi kwestia apratu ortodontycznego ( bo o tym bedzie ten wpis) to zapraszam do poczytania innych postow na moim blogu :) 

Ortodonta nie jestem, ba nawet dentysta! :) ale moge sie troche na temat aparatu i higieny jamy ustnej wypowiedziec jako ze po pierwsze pracuje w branzy dentystycznej a po drugie sama od niedawna nosze aparat. 
Tak wiec zapraszam do czytania( bedzie dlugo wiec sie przygotujcie psychicznie) :D

Aparat ortodontyczny to dosc powazna sprawa. Zanim sie na niego zdecydujemy musimy wziasc pod uwage kilka waznych kwestii- przede wszystkim finansowa. Aparat to dosc droga zabawa i warto porozmawiac z ortodonta u ktorego sie leczymy o wszystkich kosztach. Bo samo zalozenie aparatu wcale nie jest drogie tylko czeste wizyty i kontrole, skaling ktory powinnysmy wykonywac co trzy miesiace i opieka po zdjeciu aparatu. 
Druga sprawa to sama kwestia noszenia apratu, bol,Czas z tym zwiazany i jeszcze raz - pieniadze.

Bardzo modne w tym momencie sa aparaty Invisalign. Niestety malo osob wie ze nie sa one dobre dla kazdego oraz ze dzialaja duzo wolniej niz tradycyjny aparat. Jesli zamiast zwyklego aparatu myslicie o Invisalign to polecam konsultacje o dentysy lub ortodonty i rozmowe na ten temat. 

Kiedy juz zdecydujemy sie na aparat zwykle mamy dwie opcje materialu z ktorego sa wykonane do wyboru: zwykle ze stali nierdzewnej lub ceramiczne. Te drugie wygladaja o wiele subtelniej i nie sa tak bardzo widoczne. 

  
 Tutaj mozecie zobaczyc Invisalign. Nie sa zbyt widoczne jednak wciaz czujemy je na zebach :) 



Tutaj mozecie zobaczyc aparat ceramiczny. 


A tu tradycyjny aparat ktory niestety jest duzo bardziej widoczny. 
Wszystkie zdjecia pochodza z google.com

Kolejnym aspektem aparatu jest higiena. Majac zalozony aparat ortodontyczny musimy poswiecic duzo wiecej czasu na higiene i czyszczenie nie tylko zebow ale tez samego aparatu. Jesli to zaniedbamy moze sie okazac ze po zdjeciu bedziemy miec wiele ubytkow. Higiena jamy ustnej podczas noszenia aparatu jest naprawde czasochlonna. Tutaj nie ma mowy o lenistwie musimy byc systematyczni i zapobiegawczy.  Idealistycznie powinnismy myc zeby po kazdym posilku, jesli jednak nie mamy pod reka  szczoteczki i pasty polecam  przeplukanie jamu ustnej woda.  

Jak wiedziec czy naszam higiena jamy ustnej jest dobra podczas noszenia apratu?  Hmm ciezka sprawa., mysle ze po pierwsze warto chodzic na regularne wizyty i skaling ktory polecany jest nawet co 3 miesiace.  Oprocz tego  jesli dobrze czyscicie zeby wasze dziasla beda ladne, bladorozowe natomiast jesli nasza higiena jest uboga beda opuchniete, zaczerwienione oraz beda latwo krwawic podczas czyszczenia jak na zdjeciu ponizej: 


Do dokladnego czyszczenia aparatu i zebow polecam zaopatrzenie sie w kilka "gadzetow" dentystycznych takich jak super floss, piksters i paste do zebow z  dodatkowa iloscia fluoru. 
Nie wiem na ile te produkty dostepne sa w polsce ale tutaj praktycznie w kazdym gabinecie dentystycznym i aptece mozemy sie w nie zaopatrzyc. 
Moj zestaw do codziennej higieny jamy ustnej:

Mysle ze warto szczegolnie zadbac o higiene podczas noszenia apratu ( ale nie tylko) bo moze sie okazac ze po zdjeciu i skonczonej kuracji zostaniemy z prostymi zebami pelnymi ubytkow...

Mysle ze to na tyle dzisiaj, mam nadzieje ze post przyda sie osobom ktore rozwazaja zalozenie apratu lub sa w trakcie kuracji. 
Pozdrawiam
Kasia
Xxx



8 comments:

  1. Hej Kasiu,
    A możesz napisać coś o kosztach leczenia za granicą? Czy w Australii leczenie jest refundowane? Napisałaś, że samo założenie nie jest drogie. W Polsce sam aparat to często 60-80% wszystkich kosztów. I jest to nie mały wydatek.
    Sama od miesiąca jestem posiadaczką aparatu (góra + dół + przerzut podniebienny). Zdecydowałam się na samoligaturujący, bo wiem, że w zimie nie będzie mi się chciało latać po pracy do ortodonty - wizyty mam co dwa miesiące. Poza tym podobno jest on lepszy dla mojej wady (stłoczenie).
    Co do czyszczenia... wieczorne szorowanie zębów to koszmar. Po całym dniu picia kawy nie mogę doszorować dolnych zębów.

    Napisz jak się czujesz z aparatem? Jak z jedzeniem?

    Pozdrawiam,
    Aga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm jesli chodzi o refundacje to mamy dwie opcje do wyboru: mozemy leczyc sie publicznie lub prywatnie. Jesli jest sie obywatelem australii i posiada karte zdrowia tzw medicare to wydaje mi sie ze cos tam refunduja chociaz nie jestem pewna bo w publicznej sluzbie zdrowia nigdy nie pracowala, natomiast prywatnie placimy calosc. Koszt aparatu lacznie z wszystkimi wizytami oraz opieka po zdjeciu aparatu to okolo 7000$ w zaleznosci od kliniki. Oczywiscie tutaj wszyscy ida nam na reke i ta sume mozemy placic w ratach lub w calosci.

      Ja powoli sie przyzwyczajam do noszenia aparatu, poniewaz moja ortodontka koryguje moj zgryz chwilowo (6-9 miesiecy) moje zeby nie stykaja sie ze soba i generalnie jem na dwa sposoby: albo polykam rzeczy w calosci albo blenduje hehe jak baby:) ja zrezygnowalam z picia kawy i czesciowo herbaty tez jak rowniez coli i innych napojow gazowanych. Staram sie myc po kazdym posilku i nie podjadac pomiedzy. Jest ciezko ale sie przyzwyczjaam. :)

      Delete
    2. Podziwiam Cie i to bardzo :) Zycze owocnych efektów :)

      Delete
  2. zrezygnowalas z kawy i czesciowo herbaty TY herbaciara? papki bee nie dla mnie, na szczescie nigdy nie musialam miec aparatu choc teraz mi sie pogorszylo przez wlasna glupote osemki sie rozpychaly i rozniosly mi lekko zabki teraz lece do Polski na usuniecie pozostalych dwoch..
    Przez ten aparat schudniesz :D szczescie w nieszczesciu:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak:) przymusowa na wlasne zyczenie :D dieta cud mozna by rzec :)

      Delete
  3. No wlasne!! No mam nadzieje ze schudne hehe chociaz to!:))

    ReplyDelete
  4. Oj, chciałam popatrzeć na zdjęcia (też noszę aparat-od października:)) a tu zdjęcia porwano, no trudno:) Ja tam wcinak wszystko w aparacie, nawet orzechy:)

    ReplyDelete